trening mózgu
trening mózgu

Trening mózgu czyni mistrza – czyli co powinieneś wiedzieć o metodzie króla boksu

Trening mózgu – w szkole, jak i w życiu zawodowym jest niezmiernie ważny. Celem treningu mózgu zwykle jest trwałe zapamiętanie informacji lub opanowanie nowej umiejętności; najlepiej w jak najkrótszym czasie.  I jak to bywa – można wybrać różne drogi do osiągnięcia celu. Standardowe metody – do których jesteśmy przyzwyczajani od dziecka (i w szkole, i w domu) i których celem nie jest nasza szybka nauka o czym pisałam tutaj lub te bardziej efektywne. Których stosowanie w krótszym czasie daje lepsze efekty, ale do których zwykle nie jesteśmy przekonani.

 

O jednej takiej bardziej efektywnej, lecz mało intuicyjnej metodzie pisze Radek Kotarski w książce "Włam się do mózgu". Którą oczywiście w dalszym ciągu z premedytacją polecam osobom  –  które muszą lub chcą się uczyć. Czyli każdemu – bez wyjątku

 

Trening mózgu – metoda króla boksu

 

Radek ma to do siebie – że każdą mniej lub bardziej skomplikowaną naukową nazwę przekształca na coś swojskiego, dobrze brzmiącego i łatwego do zapamiętania – dzięki sile skojarzeń. Metoda króla boksu w naukowym żargonie to nic innego jak: technika przeplatanych ćwiczeń

 

Metoda króla boksu – swoją nazwę zawdzięcza Muhammadowi Ali i sposobowi w jaki ćwiczył. Ten facet w treningi wprowadzał pełny chaos. Wydawało się, że robił wszystko i nic. Gdy inni ćwiczyli przez 30 minut jedno uderzenie i je szlifowali – Muhammed w tym czasie zdążył już poskakać na skakance, uderzać w worek, przeprowadzić szybki sparing z wymyślonym przeciwnikiem i przećwiczyć sekwencję uderzeń. I wiele przemawia za tym, ze właśnie taki sposób doskonalenia umiejętności zapewnił mu tytuł niekwestionowanego króla boksu.

 

Trening mózgu – czego uczą w szkole (metoda blokowa)

 

Obok metody przeplatanych ćwiczeń czyli króla boksu mamy na drugim biegunie – standardowy sposób przedstawiania wiedzy w szkole. Polega ona na tym, że materiał jest poukładany w bloki. A więc najpierw uczysz się podstaw. Jak się ich nauczysz i dobrze przyswoisz dostajesz kolejną porcję materiału z tej samej dziedziny, potem kolejną i jeszcze jedną. I tak się to ciągnie przez cały system nauczania, w każdej dziedzinie i w każdym przedmiocie. Jeśli poznałeś jakiś nowy wzór matematyczny czy wyrażenie gramatyczne na językach obcych – kolejny krok polega na przerobieniu całej serii ćwiczeń właśnie z tego zakresu materiału. Zrobisz ich powiedzmy 20 – zaczynasz być wdrażany w kolejny temat i kolejne 20 zadań według kolejnego schematu. Monotematycznie i blok po bloku. 

 

Czy jest to dobre i skuteczne? Niestety – wiele badań (po szczegóły odsyłam do książki Radka) udowadnia, że nie. Ucząc się w ten sposób nie dość że tracimy czas – to jeszcze osiągamy gorsze rezultaty. Ta metoda po prostu jest nudna. A nasz mózg po 5 powtórzeniu tego samego – się wyłącza i nie współpracuje z nami. Jest maksymalnie znudzony i zapada w letarg, zamiast przyswajać informacje.

 

Trening mózgu – ćwiczenie naprzemienne

Alternatywą dla metody blokowej jest metoda króla boksu, która pisząc obrazowo polega na skakaniu z kwiatka na kwiatek. Czyli dla przykładu. Mamy do przyswojenia 4 różne wzory matematyczne, wymagające 4 różnych schematów postępowania. Lepiej utrwalimy wiedzę, jeśli w trakcie nauki czy powtórki zamiast rozwiązać po 8 zadań z każdego schematu – rozwiążemy po 2 z wszystkich 4 schematów. W ten sposób materiał przyswoimy na dłużej i osiągniemy lepsze wyniki niż ucząc się dogłębnie partia po partii. 

Zresztą metoda przeplatanych ćwiczeń – ma więcej wspólnego z sytuacjami życia codziennego niż metoda blokowa. Zwykle jest tak – że problemy, które musimy rozwiązać nie są posegregowane w bloki. Panuje w nich zwykły życiowy chaos, a rozwiązanie ich, wymaga łączenia ze sobą wielu faktów i przyswojonych wiadomości. Jest też bardziej wymagająca dla naszego mózgu. Nie pozwala mu zasnąć choćby na chwilę. Trening mózgu w metodzie przeplatanych ćwiczeń jest większy i bardziej wymagający – dlatego też zapamiętane wiadomości zostają z nami na dłużej.

 

Trening mózgu – dlaczego wybieramy uczenie blokowe?

 

Z jednego zasadniczego powodu. A w sumie z dwóch. Pierwszy prozaiczny – nie zdajemy sobie sprawy że można inaczej oraz ile tracimy  ucząc się blokowo. Drugi –  ta metoda jest dużo prostsza od metody króla boksu. Daje wiarę we własne możliwości oraz to – że dany zakres materiału opanowaliśmy do perfekcji. Wymaga mniejszej uwagi i skupienia. Niestety w efekcie na opanowanie danego zakresu materiału potrzebujemy więcej czasu, a efekty i tak mogą być mizerne. Szczególnie, gdy okaże się, że na sprawdzianie nasza wiedza będzie sprawdzana wyrywkowo – a nie blok po bloku. Zgodnie z utartym schematem.

 

Dlatego – podczas kolejnego zakuwania – spróbujcie zrobić bardziej intensywny trening mózgu. I łączcie materiały z różnych dziedzin czy zakresów ze sobą. Być może po takich doświadczeniach – już nigdy nie będziecie chcieli wrócić do metody blokowej.

Ps. Artykuł zawiera linki partnerskie

12 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *